Hvis du driver en virksomhed, ved du, at trafik på søgemaskiner er nøglen. Du kan have verdens bedste hjemmeside, men hvis folk ikke kan finde den, kommer du ikke til at tjene nogen penge. I dette blogindlæg giver vi dig syv tips til at få dit websted på søgemaskinernes resultatsider. Følg disse tips, og du vil være på vej til øget trafik og indtjening. En seo ekspert kan heldigvis hjælpe dig med det hele, da det hurtigt kan blive meget teknisk.
Søgeordsforskning
Det første skridt til at få dit websted på søgemaskinernes resultatsider er søgeordsresearch. Du skal finde søgeord, der har høj trafik og lav konkurrence. Den bedste måde at gøre dette på er ved at bruge et værktøj som Google AdWords Keyword Planner. Dette værktøj viser dig, hvor mange mennesker der søger på et bestemt ord eller en bestemt sætning, samt hvor stor konkurrenceniveauet er for det pågældende søgeord. Når du har fundet et par gode søgeord, skal du indarbejde dem i dit websteds indhold og titler.
Title Tags og beskrivelser
En anden vigtig del af at få dit websted på søgemaskinernes resultatsider er at sørge for, at dine titletags og beskrivelser er SEO-venlige. Dit title tag er den tekst, der vises på søgemaskinens resultatside, og din beskrivelse er en kort beskrivelse af dit websted, som også vises på resultatsiden. Sørg for, at disse to tekststykker er nøgleordsrige og interessante for potentielle besøgende.
Interne links
Intern linking er en anden vigtig del af SEO. Når du linker til andre sider på dit eget websted, fortæller du Google, at disse sider er vigtige. Det er med til at forbedre dit websteds placering i søgemaskinerne. Sørg for at inkludere links til relevante sider på dit websted i hele dit indhold.
Eksterne links
Eksternt linking er lige så vigtigt som internt linking. Når du linker til eksterne websteder, fortæller du Google, at disse websteder er værdifulde og bør få en højere placering i søgemaskineresultaterne. Sørg for at inkludere links til relevante sider på andre websteder i hele dit indhold.
Sitemaps
Sitemaps er en vigtig del af SEO, og de bliver ofte overset af nye bloggere og webmastere. Et sitemap er en liste over alle siderne på dit websted, som Google kan gennemgå, når den leder efter oplysninger om dit websted. Hvis du ikke har et sitemap, eller hvis det ikke er opdateret, kender Google ikke til nogle af de vigtigste sider på dit websted (f.eks. de sider, der ligger dybt nede i undermapper). Hvis du vil sikre dig, at Google kender alle siderne på dit websted, skal du oprette et sitemap og indsend den til Google Search Console.
Konti på sociale medier
Det er vigtigt at inkludere links til dine konti på sociale medier på alle dine sider. Det skyldes, at Google ser på disse links, når de bestemmer værdien af et websted, så hvis du har mange af dem, vil det hjælpe dig med at ranke højere i søgemaskineresultaterne. Hvis du f.eks. har en Facebook-side med tusindvis af likes, men kun linker til den en eller to gange på dit websted, vil Google ikke se dette som et tegn på, at siden er værdifuld, og vil derfor ikke tillægge dens placering på ranglisten nogen værdi. På den anden side, hvis du har mange Twitter-følgere og regelmæssigt tweeter om nye blogindlæg, vil det at linke tilbage fra disse tweets være med til at forbedre deres placering i søgemaskinens resultatsider.
Sidens indlæsningshastighed
Sidens indlæsningshastighed er en anden faktor, som Google tager hensyn til, når de rangerer websteder. Hvis det tager lang tid at indlæse dit websted, vil folk forlade det, før det overhovedet er færdig med at indlæse. Hvis du vil sikre dig, at dit websted indlæses hurtigt, kan du bruge et værktøj som GTMetrix til at teste sidens indlæsningshastighed og løse eventuelle problemer, du finder.
Alt dette til sammen kaldes søgemaskineoptimering, og er helt essentielt for at kunne placere dig lunt i svinget i forhold til dine konkurrenter.