Indkøbs dilemma, en rundspørge.

Hvad er dit allerbedste køb? Sådan lød en af spørgsmålene i en rundspørge på et gymnasium i det nord jyske. Spørgsmålet var et blandt mange, der kredsede om genbrug og vintagefund. Grunden til at der blev spurgt, var en oprigtig interesse i, om de unge havde en mening om, og ligeledes en viden om bærerdygtighed, og hvilken indvirkning modeindustrien havde på henholdsvis købevaner og “smide-ud” vaner. Resultatet af undersøgelsen taler sit hel eget sprog, og det vil nok ikke overraske dig som læser, at de unge havde helt styr på deres prioriteter.

Hvilke prioriteter har de uge i 16-19 års alderen?

Det var et af de spørgsmål der gerne skulle afdækkes i undersøgelsen, det blev det via et antal spørgsmål, der igen kredsede om indkøbs vaner, men denne gang overfor de unges samvittighed efter af have købe fast fashion.

Der var ikke mange unge der skrev at de på ugentlig plan købte ind i de hurtigt voksende modekæder, så det er klart at man også, i sådan en rundspørge, tager højde for, hvordan den unge “ønsker” sig at være overfor de reelle fakta, så der skal indberegnes en fejlmargin. Men ikke overraskende var udfaldet af undersøgelsen, at hvis man vel at mærke trak lidt fra, og lagde lidt til, at de unge mennesker gerne vil handle genbrug, men at de også til tider, for ikke at skrive tit faldt i fælden og købte nye vare.

En balance i ubalancen.

Det er ikke nemt at være ung og have store krav til sig selv, inklusiv krav om at finde alle sine fashion statements i en genbrugsbutik, det er nok ikke realistisk, men undersøgelsen viser at de unge har tænkt sig om, fordelingen ser således ud:

 

  1. 38% af de unge hævder at det lægger dem meget på sinde, primært for miljøets skyld at købe genbrug.
  2. 35% af de unge, mener det er vigtigt at være i balance, og de køber både fra genbrug/vintagebutikker og fra mode kædebutikker
  3. 22% købte konsekvent alt deres tøj i en genbrugsbutik/vintagebutik.
  4. 5% var ligeglade eller havde ikke taget stilling til spørgsmålet om miljø og tøjindustrien.

 

En generation med samvittighed.

Med baggrund i den ovenstående rundspørge må det konkluderes at de unge betragter indkøb af tøj som en måde at signalere, at de gerne tager del i det ansvar der er lagt på hele verden. Nemlig at forbedre miljøet og at finde grønnere alternativer.

For de unge betyder det at de tager oplyste valg, så som at den nye kjole ikke kommer fra en mode butik, (med et utal af skiftende kollektioner ud over et år,) men derimod falder valget på en vintagekjole, der allerede har tjent mindst en ejer godt, og derved mindske det voldsomt voksende co2 footprint.

Skridt taget, ikke af dem selv, men af generationer før dem, men regningen?! Jo, den vil de gerne være med til at betale, som en forlængelse af deres informerede status.