Driver du en virksomhed, og vil du gerne være mere synlig på nettet? Du har sikkert hørt om SEO – søgeordsoptimering – hvor du arbejder målrettet med at få gode placeringer hos Google. Ved at optimere din hjemmeside i forhold til specifikke søgeord, kan din hjemmeside være blandt de resultater, som brugerne klikker på efter en Google-søgning.

Men alle virksomheder jagter de vigtige topplaceringer hos Google – særligt på de mest populære søgetermer. Men du behøver ikke udkonkurrere konkurrenter i hele landet, for at få succes på Google. Du kan faktisk ’nøjes’ med at fokusere på dit lokalområde. Driver du en virksomhed, hvor du primær henvender sig til lokale kunder, så er lokal SEO nemlig vejen frem.

Gå efter de lokale placeringer

Har du en tømrerforretning i Horsens, så er det ikke nødvendigt at det er dit firmanavn der dukker frem, hvis en bruger i Frederiksværk leder efter en tømrer. Du behøver altså ikke ligge øverst i Googles søgeresultater på ordet ’tømrer’, for at få kunder i butikken. Nej, du bør naturligvis målrette din SEO i forhold til dit lokalområde, så brugere der skriver ’tømrer i Horsens’ finder frem til dig.

Men hvordan kommer du så i gang med at lave lokal SEO? Jo du kan med fordel starte med at oprette din virksomhed på Google My Business. Er din virksomhed allerede oprettet her, så kan du med fordel bruge lidt tid på at få den udfyldt korrekt. Alle informationer er vigtige.

Udfyld oplysningerne på Google My Business

Det er vigtigt, at Google kender din hjemmeside, og ved hvad den handler om. Googles robotter er efterhånden så dygtige, at de godt kan aflure hvad din hjemmeside handler om, men hvorfor ikke gøre det nemt for Google? Det gør du ved selv at fodre Google med informationer gennem Google My Business.

På Google My Business kan du tilføje en beskrivelse af din virksomhed, ligesom du kan tilføje billeder og indføre kontaktinformationer. Det er også en god idé at skaffe anmeldelser fra tilfredse brugere. For at forbedre muligheden for at toppe den lokale søgning på ’tømrer i Horsens’, skal du også lave nogle forbedringer på din hjemmeside. Sørg for at skrive nogle gode tekster, hvor du integrerer ordene ’tømrer’ og ’Horsens’, sørg for at din virksomhedsadresse fremgår tydeligt, så alle kan se at du bor i Horsens.

Lokale links

Har du mulighed for at skaffe ’lokale links’ vil det også være en stor fordel. Det er altid godt med links, der viser ind til din side. Links fungerer som en anbefaling, og vil du have resultater med lokal SEO, så tæller links fra lokale virksomheder og samarbejdspartnere ekstra. Disse links viser nemlig den lokale forankring, men også at din virksomhed anbefales i lokalområdet.