Det ikke altid den ledende i virksomheden er populær. Det klart, for vedkommende tager både de kedelige og sjove beslutninger. Man kan ikke altid gøre alle sine ansatte glade. Men man kan aktivt gå ind og forbedre de ting der kan forbedres. I nedstående artikel vil vi komme ind på en række punkter til, hvordan man kan blive en bedre leder.

Tillid er vigtigt

Mange studier viser at tillid blandt dine ansatte skaber det bedste samarbejde og forhold. Såfremt der ingen tillid er, stoler man ikke på hinanden, og resultaterne vil præges deraf. Dit lederskab styrkes i takt med tilliden styrkes. Tillid bygges op omkring den gode og sunde dialog, handlinger og planlægning. Planlægning er som sagt også en stor faktor der spiller ind, hvilket uddybes i næste afsnit. Her er prioritering af tid nøglen til at være en succesris leder.

Prioritering af tid

Som leder vil du bade i opgaver, beslutninger og informationer som skal tilrettelægges igennem dagen. Der er næsten ikke nok timer på døgnet. Derfor skal det understreges, hvor vigtigt det er at tage de mest tunge opgaver først og ikke mailen eller telefonopkaldet. Den gode leder tager styringen, men stadig således de ansatte får lov til at gøre deres arbejde. Der diskuteres flittigt på life coach forum rundt omkring på nettet hvad den gode leder er. Her tages kritiske øjeblikke op. Hvordan håndterer den ledende instans en tid i krise. Dette uddybes i næste afsnit.

Krisetider

Kan en leder håndtere situationer i krisetider, må det siges at de kommer fra øverste hylde. At kunne nedtrappe en utryg situation og skabe et åbent rum, hvor ansatte kan stille spørgsmål i trygge rammer, er key. Åbenhed og handlekraft hos lederen er en nødvendighed og giver de ansatte troen på krisen nok skal gå over. Det er her, selvom de står i en dårlig situation, arbejder videre med samme effektivitet, fordi leder tager ansvar. Men ingen er perfekte! Man kan kun handle.