Kognitiv psykologi er et interessant og betydningsfuldt forskningsområde inden for at skabe en større forståelse for, hvorfor børn lærer og tænker, som de gør. Via kognitiv psykologi undersøges de mentale processer, som børn bruger til at erhverve, lagre, hente og bruge information. Når man dykker ned i at studere disse processer, kan forskerne danne sig en indsigt i, hvorfor børn opfører sig som de gør, og hvordan et barns hjerne fungerer.
Hukommelsen spiller en rolle inden for kognitiv psykologi
Et centralt nøglebegreb der arbejdes med inden for kognitiv psykologi er hukommelse. Menneskers hukommelse er vigtig i forbindelse med evnen til indlæring. Hukommelsen er den som gør det muligt for os, at lagre og huske oplysninger vi potentielt skal bruge i fremtiden. For at styrke hukommelsen, har forskning har vist, at man kan træne forskellige strategier til at blive bedre til at huske. Dette kan man for eksempel træne, når man skal tage noter, eller til at – opdele komplekse opgaver i mindre dele. Forskningen kan blandt andet bruges til at hjælpe børn til at skabe strategier for, hvordan de bliver bedre til at studere og huske nyt materiale.
Kognitiv psykologi til at undersøge børns evne til problemløsning
kognitiv psykologisk kan bruges til forskning af mange områder, herunder også børns evne til problemløsning og beslutningstagning. Her indskrænkes der fokus på at danne en forståelse for, hvordan børn ræsonnerer, og hvordan de vurderer muligheder og træffer beslutninger. Ved forskning inden for dette område, opnår vi en bedre forståelse for hvordan børn kan støttes og hjælpes til at udvikle stærke problemløsningsfærdigheder.
Endelig beskæftiger kognitiv psykologi sig også med udviklingen af sproget. Ved at studere de forskellige stadier af sprogtilegnelsen kan forskerne få indsigt i, hvordan børn bruger ord til at kommunikere og interagere med andre. En forståelse af, hvordan et barn tilegner sig sprog, kan give os vigtige oplysninger om dets overordnede kognitive udvikling.