SEO og linkbuilding er to begreber, der ofte bliver nævnt i samme åndedrag. De hænger uløseligt sammen, da SEO handler om at få din hjemmeside til at rangere bedst muligt på søgemaskinerne, mens linkbuilding er beregnet på at skaffe links fra andre hjemmesider – altså et backlink. I denne artikel vil vi komme ind på nogle af de vigtigste termer inden for begge discipliner, så du kan komme godt fra start med din egen hjemmesides SEO og linkbuilding, klik her også.
Foruden at give dig et overblik over de vigtigste termer vil vi også komme ind på, hvordan du kan bruge dem til bedst mulig effekt.
Anker tekst: Den tekst, der står i et link. Anchor teksten har stor betydning for søgemaskinerne, da den beskriver, hvilket indhold der ligger bag linket. Derfor bør anchor teksten altid have relevans for det linkede indhold – Ellers kan det have en negativ indvirkning på din hjemmesides rangering.
Backlink: Et link fra en anden hjemmeside til din egen. Backlinks er en afgørende faktor for din hjemmesides placering i søgemaskinerne, da søgemaskinerne lægger vægt på den kvalitet og relevans af de links, der peger på en given hjemmeside.
Intern og ekstern links: En intern link er et link, der peger fra en side på din egen hjemmeside til en anden side på din egen hjemmeside. En ekstern link er et link, der peger fra en side på din hjemmeside til en anden hjemmeside. Eksterne links har større værdi for søgemaskinerne, da de viser, at andre hjemmesider anerkender dette indhold som relevant og godt.
No-follow: No-follow links betyder, at søgemaskinerne ikke “følger” linket – dvs. linket har ikke nogen indflydelse på søgemaskinernes vurdering af hjemmesiden. No-follow links er ofte anvendt i kommentarsporet på blogs og andre offentlige steder for at undgå spam og anden useriøs reklamering.
URL: Uniform Resource Locator – altså hjemmesidens adresse. For at få en høj placering i søgemaskinerne er det vigtigt, at din hjemmesides URL er kort og præcis da den skal være let at huske for brugerne. URL er også en afgørende faktor for, hvor let det er for søgemaskinerne at indeksere og finde din side.
Keyword: Et ord eller en sætning, som brugeren indtaster i søgemaskinen for at finde et givent emne. F.eks. “linkbuilding” eller “hvordan laver man god linkbuilding”. For at få din hjemmeside til at dukke op, når brugeren søger på et bestemt søgeord, skal dette indgå i både anchor teksten og titlen på din hjemmeside.