I mange små virksomheder er pengene også små – og det betyder, at der skal foretages benhårde prioriteringer. Det kan være meget svært at vælge nogle ting fra og andre ting til, men der er simpelthen nogle steder, hvor pengene er bedre brugt end andre. Som virksomhed vil man jo gerne opleve fremgang, og det kræver nogle gange nogle investeringer. Vi har i denne artikel samlet 3 ting, som alle små virksomheder bør investere i for at få så meget ud af virksomheden som overhovedet muligt.

IT-support

Langt de fleste virksomheder i dag er afhængige af IT på den ene eller den anden måde. Det kan f.eks. være en virksomhed, der har en webshop. Denne webshop skal være oppe at køre for at sikre en indtjening. Det handler dog også om interne systemer, der gemmer på personfølsomme oplysninger som f.eks. CRM-systemer. De skal gerne være fuldt beskyttede fra fremmede øjne. Uanset hvad der er tale om, så er det vigtigt, at der er styr på IT’en – og det er altså lettere sagt end gjort. I små virksomheder er der nemlig ikke altid råd, tid eller kompetencer til det hele. Som virksomhedsejer bør man derfor hurtigt klarlægge, hvad man selv kan håndtere og hvad man bør outsource – og hvis man ikke er IT-ekspert, bør man finde en dygtig samarbejdspartner, der kan hjælpe til. Vi anbefaler her Sydjysk Data, som tilbyder it-support i Kolding og omegn.

Efteruddannelse & kurser

Som lille virksomhed er der ikke altid råd til særlig mange ansatte (endnu!), og det betyder, at man er utrolig afhængig af de medarbejdere, man har. Det er derfor en god idé at få så meget ud af de ansatte som overhovedet muligt, uden at de selvfølgelig går ned med stress. Langt de fleste medarbejdere vil gerne dygtiggøre dem selv og udvide deres kompetencer, så det er faktisk en kæmpe win-win for virksomheden at investere i bl.a. efteruddannelse og kurser. Det skaber helt ny værdi for virksomheden uden den store indsats og udgift – og det er noget, der uden tvivl kan mærkes på bundlinjen.

Markedsføring

Hvis kunderne ikke kender virksomheden eller ikke kan finde virksomheden, så kommer salget altså ikke af sig selv. Når man starter en virksomhed, så skal man først lige ud og etablere sig i markedet og gøre sig bemærket blandt potentielle kunder. Det kan man gøre på mange måder, både offline og online, men online er uden tvivl den bedste løsning i dag. Alt efter, hvad du sælger, kan enten de sociale medier eller søgemaskinerne være det rette valg for dig. Vi anbefaler her, at du tager en snak med en ekspert i online markedsføring og får nogle ideer til, hvor du kan og bør sætte ind for at skaffe kunder i biksen – og husk: det koster penge at tjene penge i dag!